FÖRENINGEN

FÖRENINGEN KALLBADHUSET SUNDET

Dokument till årsmöte 2024:

Tidigare dokument:

Annat:

VISION

Att få ett kallbadhus med bastu/s till STO-området.

En gränsöverskridande mötesplats vad gäller samhällsklasser, generationer och kommuner.

NULÄGE

En förening med ca 1200 föreningsintresserade, över 250 betalande medlemmar samt en organisation bestående av en event-, projekt-, och rådgivande grupp.

Enhälligt ja från politikerna. Pågående möten med kommun samt näringsliv. Pågående ansökan av markarrende. Befintligt designförslag finns.

Föreningen är aktiv med event redan idag. Håll koll på sociala medier/medlemsmail för mer info.

FRAMTID

Placering godkänns, ekonomisk projektplan tas fram.

Visionen är att bygget står klar inom 5 år.

BEHOV

För att gå vidare behöver vi:

Starkare engagemang. Just nu: Till projektgruppen söks någon med kunskap av bidragssökande.

–   Bli medlemsstarkare. Gå till fliken BLI MEDLEM för att anmäla dig!

INTRODUKTION

Vi är en ideell förening som arbetar för ett kallbadhus till STO-området med omgivning. Tanken är en gränsöverskridande mötesplats som är öppen över kommungränser, generationer och samhällsklasser.

Designförslaget är ett examensarbete i arkitektur & design från KADK, Köpenhamns arkitekturskola via Pauline Algeröd. Projektet är placerat vid brofästet närliggande till Stenungsunds segelsällskap och den befintliga badplatsen.

Genom ett intressemöte i oktober 2019 startades vad som nu är grunden till en blivande förening. Idag har vi ca 1200 föreningsintressenter, över 250 medlemmar och en organisation indelat i förening-, projekt-, och rådgivningsgrupp. I nuläget har vi fått enhälligt JA från politikerna och har löpande möten med kommun/er. Vi har haft positiva reaktioner i förutsättningslösa möten med näringslivsaktörer där vi introducerat projektet och stabiliserat grunden till det framtida arbetet.

Organisationen:

Anders Jensen

Projektledning & utveckling, Tubberöds Bad&Bastu

Tinna Harling

Processledare/planarkitekt, invånardrivna projekter. Egnahems-fabriken.